De flesta företag lägger ner mycket tid och pengar på att ha en bra administration. Att ha koll på siffrorna i verksamheten är A och O – Likviditet, projektuppföljning, arbetsplanering, fakturering, löneutbetalningar osv. Men vad händer om olyckan är framme?
För en av våra kunder, Rylanders El i Skärhamn på Tjörn, kunde det ha gått riktigt tokigt. En natt i januari 2013 fattade butiken eld. Hela butiken och det intilliggande kontoret blev totalförstört och rökskadat. Butiken fick naturligtvis hålla stängt en tid men övrig verksamhet med installationer och servicearbeten var igång på en dag. Allt tack vara den externa backupen som de investerat i året innan.
Nu behöver det inte vara så drastiskt som en brand som gör att verksamheten kan ställas på ända. Det kan räcka med en serverkrasch. Hur gammal maskinpark har ni? Tar ni backup så att ni kan få tillbaka era siffror? Var och hur förvarar ni backupen? Hur lång tid skulle det ta för er att komma tillbaka i verksamheten efter en serverkrasch eller, ännu värre, en brand? Jobbiga frågor som kan ge magknip.
Vårt tips är att ni ska se över era säkerhetsrutiner gällande ert affärssystem.
- Ta backup dagligen
- Ha helst en extern backuptjänst
- Förvara annars backupen på brandsäker plats